De dames die mooi staan te wezen bij nieuwe modellen op autoshows verdienen niet alleen goed geld. Ze zijn ook een onmisbare schakel in het klantonderzoek.
Ze lijken een reliek uit het Mad Man-tijdperk. De aantrekkelijke dames die om de nieuwe modellen op autoshows wentelen. Maar automerken nemen deze hostesses bloedserieus, schrijft The Wall Street Journal.
Dat blijkt alleen al uit hun salaris. De fotomodellen en beginnende actrices verdienen tegenwoordig tot wel 1000 dollar per dag om post te vatten naast de glimmende showroommodellen.
Nu Amerikaanse autoproducenten de soberheid van de afgelopen crisisjaren van zich af schudden, durven ze het ook aan om de dames weer wat uitdagender te kleden. Voor de autoproducent kunnen de hostesses van hun stand op een autoshow al gauw een kostenpost van honderdduizenden dollar vormen.
Marktonderzoekers
Daarvoor eisen ze ook meer van de dames. Ze heten tegenwoordig ‘productspecialist’. Hun rol heeft zich ontwikkeld in de richting van marktonderzoekers. Ze zijn de ogen en ogen van de fabrikant.
"Wat zeggen de klanten? Vinden ze het belangrijk dat de auto zuinig is? Willen ze fellere kleuren? Wat vinden ze van de vormgeving?", somt Hedy Popson op. Haar talentenbureau bemiddelt in modellen die de stands van de autoshows bemensen.
Feedback doorgeven
Zelfs op kleine autosalons is het de moeite waard om de productspecialisten in te schakelen. De productspecialisten schrijven aan het eind van de dag, of van de hele autosalon, een rapport over hun bevindingen. Enkele zijn al lange tijd betrokken bij de ontwikkeling van een bepaald model auto.
Zoals het 28-jarige model Maria Fotiu. Al sinds 2011 duikt ze op aan de zijde van de Chevrolet Volt. De door haar opgetekende reacties zijn meegenomen in het herontwerp van de Volt, dat vorige week werd gepresenteerd. "Ik ben erg benieuwd wat de klanten ons nu gaan vertellen", zegt Fotiu.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl